Een andere kijk op klimmen (met een ligfiets)

Gepubliceerd op Wed, 03 Oct 2012 09:17:06 +0200

Klimmen met een ligfiets gaat slechter dan met een gewone fiets. Maar is dat zo?

Walter van de site Fietsers Afstappen heeft een wat andere kijk op het klimmen met een ligfiets.
Hij doet een bijzondere aanbeveling: ga op muziekles (zang-), maar stap halverwege de les op! Nou lijkt ons dat weer zonde. Maar hij doelt op de manier van ademhaling. Je hebt zuurstof nodig om energie te leveren. En schouders naar achteren!

Nou is Walter niet de eerste en ook niet de laatste die dit onderwerp aanpakt. Een aantal Spanjaarden hadden al een praktijkoefening gedaan.

Reacties

hebbes op Fri, 05 Oct 2012 10:23:14 +0200

mmm, daar gaat mijn enige excuus om langzaam te rijden. Mag dat nog wel?

gho op Fri, 05 Oct 2012 18:11:11 +0200

Mijn ervaring is dat het met een racefiets gemakkelijker klimmen is dan met een ligfiets.
Wat ik een groot nadeel vind van een ligfiets is dat je je spieren zo eenzijdig belast. Ik heb daar zelf het meest last van als ik een brug of heuvel oprijd.
Je kunt niet zoals bij een racefiets “uit het zadel komen” waardoor je je spieren anders gebruikt en het gewicht van je lichaam gebruikt.
Daar komt nog bij dat de gemiddelde ligfiets zwaarder is dan een racefiets.

GerritBoudewijn op Sat, 06 Oct 2012 00:41:17 +0200

Op www.bocycle.nl staat een verslag van een praktijktest, waarin de klimprestaties van ligfiets en racefiets op de Posbank zijn gemeten. Conclusie: Op een racefiets kun je circa 15% meer vermogen trappen.

walter op Sat, 06 Oct 2012 15:00:21 +0200

@Gerrit Hoogendoorn: Je kunt je gewicht niet gebruiken om te klimmen, op geen enkele fiets. Zie de Eerste Hoofdwet van de thermodynamica.
@Gerrit Boudewijn: Als veel ervaren ligfietsers al moeite hebben met een goede klimtechniek, dan kun je dat van iemand zonder ervaring al helemaal niet verwachten. Bovendien is jouw onderzoek gedaan op een klim waar je een zuurstofschuld niet op zal merken. Het zegt dus weinig tot niets over wat er gebeurt op een serieuze klim. Het beschikbare wetenschappelijke onderzoek laat dan ook zien dat er geen verschil in vermogen is tussen zitten en liggen; wel in de hoek tussen boven- en onderlichaam.

gho op Sun, 07 Oct 2012 00:44:23 +0200

Beste Walter,
Je kunt je gewicht wel gebruiken om tijdelijk meer kracht op de pedalen te zetten. Je kunt je dan beter over een dood punt heen trekken.
Je zult er geen beter rendement mee halen, maar mijn ervaring is dat je, door andere spieren te gebruik meer ontspannen kunt rijden.

erikl.decker op Sun, 07 Oct 2012 09:40:49 +0200

ik begrijp niet waarom je moet duwen ... installeer korte crankjes (125mm) en draai rondjes ... ik ben 66 en kan op die manier gemakkelijk 150 rpm draaien en dan ga je zo omhoog. Ademhaling wordt dan wel belangrijk. En op 66 kom ik dan na een tijdje wel wat lucht tekort

Nyh op Sun, 07 Oct 2012 09:56:12 +0200

Gebaseerd op de fiets test die ik heb gedaan met racefiets houding is een voorspelling gedaan op de tijd die ik nodig zou hebben om Alpe d'Huez omhoog te rijden. Dit voorjaar heb ik voor het eerst Alpe d'Huez op mijn RazzFazz lowracer omhoog gereden. Gewicht van de RazzFazz is 10 kg.

De enige aanpassing die ik voor de beklimming heb gedaan is een goed verzet monteren: voorblad: 42 tanden, kransje achter: 34-11. Zodat ik met een hoog beentempo omhoog kan fietsen. Stampen gaat niet met een ligfiets.

Ik was ruim drie minuten sneller dan mijn voorspelde racefiets tijd boven en ook sneller dan alle racefietsers in mijn groep.

Mijn conclusie: ik ben op mijn RazzFazz lowracer niet trager bij het bergop fietsen als ik op een racefiets zou zijn. Het eerder in deze draad genoemde 15% vermogensverschil tussen een ligfiets en een racefiets zou echt wel tot uiting zijn gekomen in de benodigde tijd voor het beklimmen van Alphe d'Huez.

ACE op Thu, 11 Oct 2012 00:19:03 +0200

Mijn mening: op een ligfiets (t.o.v. racefiets) worden minder spieren gebruikt bij het klimmen. Die spieren moeten dan extra getraind worden om alle beschikbare zuurstof te kunnen gebruiken. Tot je dat hebt bereikt zul je met een lage hartslag en zure benen afhaken. Hard kunnen rijden met een ligfiets op het vlakke (alle racefietsers losrijden op mijn woon-werk route 24 jaar geleden) vergde in mijn geval 500 km. aan training. Maar goed bergop fietsen kostte duizenden kilometers aan gerichte training (TBT 2003).

Mark Burgers

ACE op Thu, 11 Oct 2012 00:21:14 +0200

Het is al laat, moet natuurlijk Parijs-Brest-Parijs 2003 zijn.
Mark Burgers

Woefbeer op Wed, 24 Oct 2012 19:52:27 +0200

Klimmen op een ligfiets is klote. Je kunt niet van houding veranderen. Dalen daar in tegen is geweldig op een ligfiets, met de bekende voordelen. Goed zicht en de sensatie kun je met drie vermenigvuldigen, zo dicht bij de grond.

mavawa op Tue, 07 Jan 2014 22:39:05 +0100

Hier nog een wellicht interessante video met klim- en andere tests tussen een ligfietser en rechtopfietser van ongeveer gelijk gewicht: klik.