Maia nieuws

Gepubliceerd op Wed, 22 Jul 2020 11:00:37 +0200

Er is veel leuk nieuws te melden vanuit Maia mobiliteit, ze veranderen de naam en worden importeur van Cruzbike.

Maia schrijft: "MAIA is van oudsher een ligfietswinkel en wil dat ook graag met overtuiging blijven. In de laatste jaren verkopen ligfietswinkels in Nederland steeds minder tweewieler ligfietsen. MAIA wil zich daar niet bij neerleggen, aldus Gert Lunenborg, en is juist op zoek gegaan naar uitbreiding van het tweewieleraanbod. Wij zijn daarbij overstag gegaan voor de innovatieve ligfietsen van Cruzbike (cruzbike.com). Wij zijn trots om deel te kunnen uitmaken van de Cruzbike familie waar prestaties, comfort en avontuur onlosmakelijk zijn verbonden met het unieke ontwerp van de voorwielaandrijving.

MAIA zal alle huidige modellen in huis hebben. Dat gaat van de compromisloze razendsnelle V20 (Vendetta), via de comfortabele racer S40 naar de allround Q45 en de (stads)cruiserbike T50.

Wij verwachten vanaf begin september onze Cruzbike fietsen in huis te hebben. Deze kunnen dan bekeken en bereden worden.

Mochten wij bij onze eerste order alvast wat kunnen meebestellen dan horen we het graag!

Overigens zal MAIA (nu voluit MAIA Mobiliteit) de naam langzaam veranderen in MAIA bikes & trikes om preciezer aan te geven waar wij voor staan.
"

Er zijn tot nu toe niet zoveel nieuwsberichten over Cruzbike te vinden. Dat wordt verklaard doordat het merk eigenlijk tot nu toe relatief onbekend is in Nederland. We hebben wel een aantal nieuwsberichten gepubliceerd zoals deze test in 2011, en de aankondiging van een type fiets in dit vrijdagbericht en hier van een rijder in een vrijdagbericht in een 24 uurs race.

Reacties

Freddy op Wed, 22 Jul 2020 15:30:47 +0200

Dat is geweldig nieuws! :-) Ik zit al heel lang te denken aan een Cruzbike Vendetta. Heel veel succes gewenst met deze moedige stap!

stanjanssen op Wed, 22 Jul 2020 21:04:46 +0200

Wauw, wat een mooie fietsen! Die voorwielaandrijving ziet er heel elegant uit. Op die Vendetta lig je zo te zien erg vlak; lijkt me inderdaad een snelle fiets.

Gideon op Thu, 23 Jul 2020 09:24:01 +0200

Mooi en ziet er snel uit, ik kom zeker kijken (en proeffietsen)

A.C.B. op Thu, 23 Jul 2020 23:47:54 +0200

Eindelijk in Nederland. Nu hopen dat de prijs redelijk is en ga ook zeker een test rit aanvragen. v20 : is deze echt snel en goed in klemmen? Of is mijn M-Racer al snel genoeg?
Wel wennen aan een sturende aandrijflijn voor de knieën.
wordt vervolgd dus.

A.C.B. op Thu, 23 Jul 2020 23:54:59 +0200

ook voor lange afstanden. PBP 2019
https://www.youtube.com/watch?v=50V3FIxT3JU

nvanderwal op Fri, 24 Jul 2020 09:25:18 +0200

Een aandrijving op het voorwiel vangt veel rijwind. De M-racer is vanwege snelheid achterwiel-aangedreven en is ook hierdoor zeker sneller.

Freddy op Fri, 24 Jul 2020 10:50:21 +0200

Ik lees positieve berichten over klimmen en wendbaarheid van de v20. Ga zeker voor een testrit zodra dat mogelijk is.

Hier nog een sportief verhaal en filmpje:
https://www.strava.com/clubs/80659/posts/2284285

WimH op Fri, 24 Jul 2020 13:58:11 +0200

"Een aandrijving op het voorwiel vangt veel rijwind." --> waarom is dat zo Niels?

Ik heb namelijk zelf geen idee.

rene op Fri, 24 Jul 2020 15:03:54 +0200

Mijn ligfiets met voorwielaandrijving (raptobike 2x 28" 'low'racer) klimt zo veel beter dan eerder fietsen die ik had met achterwielaandrijving. Benieuwd of dat effect ook merkbaar is bij de Cruzbike.

PeerHermans. op Sat, 25 Jul 2020 11:27:25 +0200

ik ben Peer Hermans 61 jaar uit Tilburg.Ben me aan het informeren voor een geschikte ligfiets voor mij. reden is medisch. Nu zie ik hier enkele foto's boven en zie dat bij de eerste foto de uitvoering van de ketting gelijk is aan dat van een race fiets en zelfs het stuur.
Wat is jullie ervaring als experts tegen over al die lange kettingen cq overbrenging.

pjotr320 op Sun, 26 Jul 2020 08:29:27 +0200

De lengte van de ketting bepaalt niet of een fiets de juiste voor je is.
Cruzbikes hebben een heel stijf frame. Dat is zeker een pluspunt.
Ik heb tot een jaar of 7 (?) geleden met plezier gereden op verschillende Cruzbikes.
Maar ja, je kan niet alles hebben. Anders had ik nu 15 fietsen gehad.

tromp op Sun, 26 Jul 2020 10:23:22 +0200

Ik ben ook tevreden eigenaar van een M-racer, maar als er één fiets is maar ik heel benieuwd naar ben, dan is het de Vendetta. Zal graag een keer komen proefrijden...

nvanderwal op Sun, 26 Jul 2020 10:49:51 +0200

"Een aandrijving op het voorwiel vangt veel rijwind." --> waarom is dat zo Niels?

Ik heb namelijk zelf geen idee.

Wim H,

Een apparaat op het voorwiel zit in onverstoorde lucht, verstoord het dus zelf en dus extra. Een apparaat op het achterwiel zit al in wervelingen en verstoord hierdoor weinig extra.

WimH op Sun, 26 Jul 2020 12:09:35 +0200

Dankjewel Niels. Duidelijke uitleg, weer wat geleerd.

Freddy op Sun, 26 Jul 2020 12:52:10 +0200

@Peer Hermans: de keuze voor een ligfiets is vaak heel persoonlijk. Er zijn enorm veel variaties; 2 x 20 inch, 2 x 26 inch, 2 x 28 inch, 20 inch voor/26 inch achter. Bovenstuur, onderstuur, aerostuur. De gebruikelijke verschillen die je bij rechtop fietsen hebt; race, MTB, tour of stadsfiets. Dan hebben we het nog niet over trikes en velomobielen.

Mijn advies is; veel verschillende fietsen proberen. Dat kan bijvoorbeeld bij de ligfiets winkels, verhuurders of bij evenementen van de NVHPV.

Succes met oriënteren en proberen! :)

TeJayLigFts op Sun, 26 Jul 2020 18:52:19 +0200

Hier Martin Breßler op Cruzbike in 2017 tijdens Cycle Vision.

pietandringa op Tue, 28 Jul 2020 09:42:16 +0200

Antwoord Niels op vraag Wim:
Een apparaat op het voorwiel zit in onverstoorde lucht, verstoord het dus zelf en dus extra. Een apparaat op het achterwiel zit al in wervelingen en verstoord hierdoor weinig extra.

Ik ben geen deskundige, maar op de ligfiets heb je toch al verstoring, omdat je trapas aan de voorkant zit? In dat geval heeft een race(buk)fiets minder verstoring bij het voorwiel dan een M5 High Racer? En de vraag is natuurlijk hoe groot het verlies is.

twilwel op Tue, 28 Jul 2020 15:55:42 +0200

Hoi Piet, qua aerodynamica moet je een fiets plus berijder recht van voren bekijken. Dan wordt e.e.a wel duidelijk.

MichielAdriaan op Fri, 31 Jul 2020 13:43:16 +0200

Wat ik altijd wel boeiend vind als ik rij op mijn 'Cryzbike' (gemaakt met een Thys 222 pré-CVT frame) is dat je in de bocht minder de bocht in hoeft te leunen als met een fiets met een vast trapstel.
Doordat met je benen en een deel van het frame er al gewicht mee verplaatst wordt naar het middenpunt van je bocht.
Dat moet ook het geval zijn met een Flevobike maar het berijden van een 'moving bracket bike' van het type Cruzbike is veel makkelijker op te pakken dan met het balhoofd onder je stoeltje!

hjampeeters op Wed, 12 Aug 2020 22:29:52 +0200

Verstoorde en onverstoorde lucht, geweldig! Nou heb ik al een m-racer, maar als ik mijn oren nou tegen mijn hoofd aan tape, kan ik zogezegd nog wel rendement boeken..

PietV op Wed, 12 Aug 2020 23:58:50 +0200

De meeste winst is te halen achter de rijder. Daar vinden de meeste wervelingen plaats.

PeerHermans. op Fri, 28 Aug 2020 17:04:25 +0200

Ik ben benieuwd. ik zal zeker de komende dagen een afspraak maken en hopelijk zijn dan ook de Cruzebikes binnen. Ben erg benieuwd zo wie zo naar de ligfietsen in zijn algemeen maar ook naar deze voorwielaangedreven Ligfietsen waaronder de performer.

Beant670 op Fri, 02 Oct 2020 19:47:44 +0200

Heb donderdag de Q45 van cruzbike getest.Moet eerlijk zijn het is een mooi afgewerkte fiets en kon al bij de 2. poging behoorlijk erop fietsen.Precies zoals ik ze in gedachten had moet wel erbij vermelden dat in het verleden ook hel goed met flevo-racer overweg kon.Nu is het nog wachten er komt een nieuw model Q45 hopelijk wijkt dit model niet te veel af. De vendetta ziet er veel sneller uit maar ik wou graag een fiets met vering.

zorro op Fri, 22 Oct 2021 15:36:45 +0200

Ik heb S40 frameset gekocht en zelf afgemonteerd.
Het is een fantastische fiets. Ondanks de afwezigheid van vering toch comfortabel en zeer snel.
Ben er heel erg tevreden over. De leercurve valt erg mee. Ik kan een boek lezen op een flevobike bike, dus ik dacht een cruzbike lijkt erop maar het is toch een heel andere fiets. Je moet het echt even leren, de leercurve echter is niet zo steil als van een flevobike bike.
De cruzbike is een vervanging van mijn DF racefiets voor m'n regelmatige woon-werk ritje Gouda-Denhaag als mamil.
Lange reizen blijf ik op m'n HP Velotechnik grasshopper fx doen.