Helm en fietsersbond

Gepubliceerd op Mon, 27 Feb 2012 13:58:08 +0100

Fietsersbond maakt vanuit haar facebookpagina een reactie bekend op de ongenuanceerde berichtgeving over het standpunt over helmen op de fiets die onder andere Telegraaf publiceert.

Het complete artikel vanuit Vogelvrije Fietser waaruit in de media delen worden geciteerd staat in deze pdf en is te vinden op de facebook pagina van de organisatie. Meer achtergrondinformatie heeft Fietsersbond ook, in dit dossier.
Nog meer onderzoek, nu van het SWOV uit 2011.

Reacties

FrancisW op Mon, 27 Feb 2012 16:48:02 +0100

en wij met z'n allen een helm op tijdens de wedstrijden ;-)
ik hou hem toch op, al is het alleen maar om tijdens een glijpartij het schrapende gevoel van het asfalt langs mijn schedel te voorkomen....

walter op Mon, 27 Feb 2012 21:13:00 +0100

Ik doe hem niet meer op, omdat ik bij een ligfiets de kans veel te groot acht dat de helm wordt afgerukt en het riempje vervolgens om je keel blijft hangen.

Bertim65 op Mon, 27 Feb 2012 21:43:00 +0100

Ben in 25 jaar wel 20 keer met de ligfiets gevallen maar nooit op mijn hoofd.Wel op een bukfiets een keer en vervolgens net boven het oog een kleine wond opgelopen.Moet wel zeggen dat ik veel ligfiets zo gem.9000km/j en altijd met meer dan 30km/u

Willem58 op Tue, 28 Feb 2012 07:18:02 +0100

Ik gebruik hem altijd met woon/werk kilometers, 260 km/week.
Gewone fietstochten s'winters meestal wel en zomers niet.
Per jaar komen er overigens > 3000 personen op de SEH na een ongeval met de fiets; er zijn mi. geen cijfers bekend over het percentage ligfietsers dat er bij betrokken is.
Mijn "hardshell" ijsklimhelm van het merk GRIVEL voldoet beter dan welke fietshelm ook, hij is licht, geeft hoge mate van bescherming tegen impact en gaat veel langer mee dan een "softshell" fietshelm

RodePioneer op Tue, 28 Feb 2012 10:36:07 +0100

Een goede bron van meer informatie over fietshelmen kan je hier vinden: http://cyclehelmets.org/

Voorlopig is mijn conclusie simpel. Zolang het algemene nut van een helm op een ligfiets of velomobiel niet aan te tonen is kies ik voor wat ik fijner vind.

pietandringa op Tue, 28 Feb 2012 11:56:46 +0100

Ik draag mijn felgroene helm vooral om meer op te vallen. Je hoofd is toch het hoogste punt op een (lig)fiets. In de winterperiode nog 2 HEMA lampjes voorop en een achterlicht aan de helm bevestigd.

theovdbroek op Wed, 07 Mar 2012 22:12:36 +0100

Ik ben met de velomobiel en keer aan het "rollen" geweest, wat was ik blij met mijn helm toen ik ondersteboven over het asfalt schraapte en daarna de lantaarnpaal ontmoette !
Een jaar daarna met de racefiets brak mijn voorvork toen er een laag rul zand op het fietspad lag. Met 35kpu over de kop met mijn helm recht in het beton. Helm aan drie stukken maar mijn schedel nog heel!
Lang "leve" de fietsersbond. Kort "leve" de fietsers ....

twilwel op Sat, 10 Mar 2012 02:55:35 +0100